Fick en fråga som jag tänkte svara på!

tja! jag undrar om du har några bra träningstips? eller om du möjligtvis kunde lägga ut ditt tränings schema eller något.. för är grymt sugen på att börja träna (hela kroppen) men har ingen aning om vart jag ska börja, är lite småjobbigt att åka till ett gym sen vet man inte vad man ska göra liksom.. gärna hur länge och hur mycke du gör av de olika sakerna också!

Sen en annan fråga, när du började träna hur ofta
tränade du då? och pressade du allt du kunde så som du tränar nu i början eller tog du de lugnt då till kroppen vant sig?:)
-
 
Hej! Ett tips när du ska börja träna är att du tänker igenom vad du vill med din träning, vars du vill komma, vad du har för mål osv. Eftersom du tycker att det är lite småjobbigt att åka till ett gym så finns det alltid saker som du kan göra utan ett gym. I konditionsvägen kan du tex börja med powerwalks några gånger i veckan och under varje gång så ökar du tempot. När du känner att du börjar komma igång kan du höja en ribba och börja löpa, och likadant där att du ökar tempot för varje gång, beroende på vad som känns bra för dig! Du kan också ta tid på hur lång tid det tog att powerwalka/löpa din runda varje gång, jag lovar att du kommer se skilland på tiden!
 
Sen när du ska träna igenom kroppen utan ett gym kan du använda din kropp och din kroppsvikt som redskap. Tex plankan, sidoplanka, situps, rygglyft, knäböj, utfallssteg, benlyft åt sidan, tricepsdips med hjälp av stol, pall eller bänk bakom dig osv. Det finns hur mycket som helst, och du kan hitta mycket mer tips på youtube där du också kan se hur dom utför övningarna :)
 
Jag har inget direkt träningschema och det brukar bli olika från vecka till vecka. Men jag kör ben/rumpa 2 gånger i veckan eftersom man inte ska köra det allt för ofta. Sen brukar jag bara köra på beroende på vad jag är sugen på, men jag brukar se till att alltid fokusera på max 2 kroppdelar åt gången och verkligen köra gärnet på dom, och då brukar det bli ungefär 12x4 repetioner vid varje övning. Ibland mer och ibland mindre beroden på hur mycket kraft och energi jag har i kroppen :)
 
Jag började träna på gym för ca 2 år sen, till och från. Jag var inte alls lika aktiv då som nu och jag tog inte träningen på allvar och det blev inte många träningsdagar i veckan. Utan det var i höstas som jag verkligen satte igång på riktigt. Nu tänker jag väldigt mycket på vad jag äter och hur mycket jag äter. Jag tränar 6 gånger i veckan, har söndagar som vilodag. Jag kombinerar kondition med styrketräning och jag märker såna skillnader på mig själv, både fysiskt och psykiskt. Jag mår mycket bättre och jag känner mig nöjdare med mig själv. Jag orkar mer konditionsmässigt och jag ser resultat från min styrketräning vilket ger mig sån stor motivation till att aldrig vilja ge upp. Och kom ihåg: vill du, så kan du!! :)

Kommentarer
Postat av: ida

tack för det långa inlägget!! haha:) har faktiskt en app i telefonen men dom där övningarna och kan säga att efter 5 så gav ja upp typ.. tar mig knappt upp när ja gör situps så otränad är jag ;)
sen är de väl inte så jobbigt att gå på ett gym, snarare att gå dit och inte veta vad man ska börja med.
för jag vill ju träna ben,lår,rumpa,mage,armar,rygg, ja i stort sett allt men jag suger på de här me maskiner:]

2013-03-27 @ 20:47:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0